Filmpje NL - Video DE - Video EN
NL:
Bent u een tuinspoorweg en wilt u op voorbeeldige wijze wisselen met een langzaam parkeerpad? Deze en vele andere functies zijn nu mogelijk met de nieuwe EVO-S opkomstrit van Massoth. Met de EVO-S verbeterde Massoth niet alleen de opkomstaandrijving, maar vond hij ook opnieuw uit en patenteerde hij het unieke productconcept. Wat maakt het zo uniek? Het biedt een voorbeeldig langzaam pad en tegelijkertijd de mogelijkheid om de schakelaar open te snijden. Zelfs na het snijden kan de EVO-S op elk moment worden teruggeschakeld naar de vorige voorkeurspositie. Als alternatief kan de schijf zo worden geconfigureerd dat de schakeltalen worden vastgezet.
De EVO-S is de kleinste in serie geproduceerde aandrijving met een extra geïntegreerde decoder en geschikt voor alle soorten schakelaars van gewone fabrikanten. De DCC-decoder ondersteunt digitale en analoge bediening zonder veel programmeerinspanning voor direct uit de doos gebruik. Dit maakt het zeer geschikt voor digitale beginners.
Het vereiste eindpunt bij het instellen van de schakeltong hoeft niet te worden geprogrammeerd, de aandrijving past zich op elk moment aan. Hiervoor is tot 12 mm parkeerplaats beschikbaar, voldoende voor alle standaard schakelaars. Een terugvalschakelfunctie kan worden geactiveerd voor een van de twee schakelrichtingen. En natuurlijk schakelt de aandrijving bijna stil.
Maar de EVO-S zou niet geschikt zijn voor gebruik in vrije uitloop als hij hier niet speciaal voor was ontworpen. De elektronica bevindt zich niet zoals gewoonlijk op de bodem van de behuizing, maar is ondergebracht in een luchtkussen aan het plafond. Dit betekent dat de motor en elektronica altijd droog zijn. De elektronica wordt ook gegoten om te beschermen tegen luchtvochtigheid. Regen en wateroverlast maken niet uit voor de rit. Zodra het water op is, kan de EVO-S zoals gewoonlijk worden gebruikt. En indien nodig kan de motor bij service gemakkelijk worden vervangen.
Voor het eerst combineert een opkomstaandrijving robuuste aandrijftechnologie met veel verfijningen, in een woningbouw die nog nooit eerder is gezien:
- Analoge en digitale bediening dankzij geïntegreerde decoder
- bijzonder klein en compact ontwerp
- Freewheel-functie voor het snijden van ( schakelbaar )
- vaste schakelaartong kan worden geactiveerd met slechts één CV
- Fallback-schakelaarfunctie
- echte buitengeschiktheid door innovatieve woningbouw
- geen aanpassing van het schakelpad dankzij zelfrechtvaardiging
- Directe bediening out of the box, zonder programmeerinspanning
- Ideaal voor digitale beginners
- en nog veel meer
DE:
Sind Sie Gartenbahner und möchten Weichen auf Ihrer Gartenbahnanlage vorbildgerecht, mit einem langsamen Stellweg schalten? Diese und viele weitere Funktionen sind jetzt mit dem neuen EVO-S Weichenantrieb von Massoth möglich. Mit dem EVO-S hat Massoth den Weichenantrieb nicht nur verbessert, sondern neu erfunden und das einmalige Produktkonzept zum Patent angemeldet. Was macht ihn so einzigartig? Er bietet einen vorbildgerecht langsamen Stellweg, und gleichtzeitig die Möglichkeit, die Weiche aufzuschneiden. Auch nach dem Aufschneiden kann der EVO-S wieder jederzeit in die vorherige bevorzugte Stellrichtung zurückgeschaltet werden. Alternativ kann der Antrieb so konfiguriert werden, dass die Weichenzungen fest anliegen.
Der EVO-S ist der kleinste in Serie gefertigte Antrieb mit zusätzlich integriertem Decoder und für alle Weichentypen der gängigen Hersteller geeignet. Der DCC Decoder unterstützt Digital- und Analogbetrieb ohne großen Programmieraufwand zur Verwendung direkt out of the box. Damit ist er auch für Digitaleinsteiger sehr gut geeignet.
Der benötigte Endpunkt beim Stellweg der Weichenzungen muss nicht programmiert werden, der Antrieb justiert sich jederzeit selbst. Dafür stehen bis zu 12mm Stellweg zu Verfügung, ausreichend für alle handelsüblichen Weichen. Eine Rückfallweichenfunktion kann für jeweils eine der beiden Schaltrichtungen aktiviert werden. Und natürlich schaltet der Antrieb nahezu geräuschlos.
Aber der EVO-S wäre nicht freilandtauglich, wenn er hierfür nicht speziell konstruiert worden wäre. Die Elektronik liegt nicht wie üblich am Boden des Gehäuses, sondern ist in einem Luftkissen an der Decke untergebracht. Damit liegen Motor und Elektronik immer trocken. Zudem ist die Elektronik zum Schutz vor Luftfeuchtigkeit vergossen. Regen und Staunässe machen dem Antrieb nichts aus. Sobald das Wasser abgelaufen ist, kann der EVO-S wie üblich eingesetzt werden. Und sollte es doch einmal nötig sein, kann der Motor im Servicefall ganz unkompliziert ausgetauscht werden.
Erstmals vereint ein Weichenantrieb robuste Antriebstechnik mit vielen Raffinessen, in einer bisher nicht dagewesenen Gehäusekonstruktion:
- Analog- und Digitalbetrieb dank integriertem Decoder
- besonders kleine und kompakte Bauweise
- Freilauffunktion zum Aufschneiden (abschaltbar)
- festanliegende Weichenzunge mit nur einer CV aktivierbar
- Rückfallweichenfunktion
- echte Freilandtauglichkeit durch innovative Gehäusekonstruktion
- keine Schaltwegeeinstellung dank Selbstjustage
- Direktbetrieb out of the Box, ohne Programmieraufwand
- Ideal für Digitaleinsteiger
- und vieles mehr
EN:
Are you a garden railroader and would like to switch blades on your garden railway as slow as real tracks do? This, as well as many other functions, is now possible with the new EVO-S Switchdrive mechanism from Massoth. With the EVO-S, Massoth has not only improved the switch drive, but practically reinvented it and filed a patent application for the unique product concept. What makes it so unique? It offers the typical slow drive, and at the same time the possibility to push open the switch blades from the frog. The EVO-S is the only drive that can switch the drive back to the previous position after opening the blades. Alternately, the drive can be configured in such a way that the switch blades fit closely against the tracks.
The EVO-S is the smallest series-produced drive with an additional integrated decoder and is suitable for all types of switches of any common manufacturers. The DCC decoder supports digital and analog operation without much programming effort, for use directly out of the box. This makes it very suitable for digital beginners.
The required final position of the switch blades does not have to be programmed, as the drive adjusts all by itself every time. Up to 12mm travel is possible, which is sufficient for all standard switches. A fallback switch function can be activated for one of the two switching directions at a time. And, of course, the drive shifts very silently. The EVO-S would not have been suitable for outdoor use if it had not been especially designed for this purpose
Please note the electronics are not located to the base of this unit which means there will be no ingress of water to the unit as this is floating in an air cushion and sealed to protect it from both water and humidity therefore keeping the electronics dry at all times protecting the drive system fully from both elements. Should any rain get into the EVO-S it is drained out and the unit can be used as normal when done. Should the the motor fail it can be easily replaced by routine uncomplicated servicing.
For the first time, a switch drive combines robust drive technology with many refinements, in an unprecedented housing design:
- analog and digital operation thanks to integrated decoder
- especially small and compact design
- freewheel function for cutting (can be switched off)
- fixed switch tongue can be activated with only one CV
- fallback turnout function
- real outdoor suitability due to innovative housing construction
- no switch travel adjustment due to self-adjustment
- direct operation out of the box, without programming effort
- Ideal for digital beginners
- and much more