Model: Rhb Be 4/4 Churer Pendelzug
Het model van de Churer Pendelzug wordt gebouwd op schaal 1 op 22,5 of in een aangepaste schaal zodat de lengte past bij de lokomotieven en wagons van andere leveranciers (ongeveer 1:24). De lengte van een maatcorrecte 3-wagentrein is ongeveer 2,40 meter. De trein wordt opgebouwd uit Polystyreen plaat in diverse diktes. De wanden zijn dubbel uitgevoerd waardoor het glas tussen de wand ligt. Bij een eventuele beschadiging van het glas is dit eenvoudig te vervangen. Alle delen worden met behulp van een industrie-kwaliteitslijm gelijmd. Vele onderdelen van de trein zijn middels 3D software in de computer getekend waarna ze geprint zijn in een zeer sterke nylonsoort. De afwerking is met behulp van meerdere lagen grondverf, aflakverf en blanke lak welke gespoten wordt. De belijning wordt aangebracht voor de blanke lak.
De technische uitvoering bestaat uit twee speciaal ontworpen motordraaistellen van nylon met kogellagers en een sterke Buhlermotor (deze motor heeft het dubbele vermogen als de standaard motor). De draaistellen van de motorwagen zijn voorzien van punten voor stroomafname. De wagens worden gekoppeld door een speciaal ontwikkelde koppeling waardoor ook duwend gereden kan worden, zelfs de helling op. Tussen de wagons zitten snoeren met stekkers voor de overdracht van de diverse elektrische aansluitingen.
De draaistellen, apparaatkasten en vouwbalgen zijn in de juiste kleur grijs gespoten.
Het model kan in niet door R1 bochten vanwege de lengte van de rijtuigen (76 cm resp 68 cm). De absolute minimumstraal is R2, maar in R3 of nog beter: R5 komt het model tot zijn recht.
Dit model is in 2013 genomineerd geweest voor Model van het Jaar.
Origineel: Rhb Be 4/4 Churer Pendelzug
De Churer Pendelzug is in 1971 op de baan gekomen. De originele uitvoering bestaat uit 3 delen, een motorwagen, een tussenwagen en een stuurstandwagen. Van deze originele uitvoering zijn 4 stellen gebouwd met de volgende nummers (motorwagen – tussenwagen – stuurstand):
511 + B 2411 + ABDt 1711
512 + B 2412 + ABDt 1712
513 + B 2413 + ABDt 1713
514 + B 2414 + ABDt 1714
De motorwagens hadden twee stuurstanden. De achterzijde van de motorwagen had frontlichten, sluitlichten en natuurlijk ramen. In 1979 zijn nog twee stellen gebouwd waarbij men de 2e stuurstand uit de eerste serie heeft hergebruikt om kosten te besparen. De ramen aan de achterzijde zijn dichtgemaakt maar de koplamp in het dak is altijd gebleven. De nummers van deze stellen zijn:
515 + B 2415 + ABDt 1715
516 + B 2416 + ABDt 1716
In 1988 zijn er 4 extra tussenrijtuigen gebouwd om zo van een 3 delig naar een 4 delig stel te gaan. De nummers van deze nieuwe tussenrijtuigen zijn B 2417 t/m B 2420.
De stellen zijn gekoppeld met automatische koppelingen. Er zijn foto’s te vinden van “vreemde” combinaties. Kijk maar eens goed naar de foto bovenaan deze website: je ziet achtereenvolgens een motorwagen, een stuurstandrijtuig, een motorwagen, tussenwagen, tussenwagen en stuurstandrijtuig.
Het gebied waar de Churer Pendel reed en rijd is, zoals de naam al doet vermoeden, vanuit Chur. Heden ten dagen rijden ze tussen Landquart en Thusis en terug, maar vroeger werd er ook gereden via Davos en Filisur. de 5 stellen (het 6e stel is altijd reserve) leggen per jaar 120.000 – 180.000 km af en zijn goed voor zo’n 11% van de totaal bij de RhB gereden kilometers.
In de periode 1971 t/m 1979 hebben de 4 stellen in hun oorspronkelijk uitvoering op de baan gereden. Gespoten in de bekende RhB rode kleur, die toen net zijn intrede had gedaan, voorzien van een gouden bies langs de zijkant en met het oude Rh.B. logo. De neus had nog niet de zwarte snor (zie zwart-wit foto hieronder) . Opvallend is dat er heel weinig kleurenfoto’s te vinden zijn van de oorspronkelijke uitvoering terwijl de stellen voor die tijd zeer modern waren. Als eerste bij de RhB hadden ze thyristorbesturing van de motoren wat voor die dagen revolutionair te noemen was. Het gevolg was wel dat vooral in de eerste 2 jaren het aantal storingen relatief hoog was. Vooral de onbekendheid bij het personeel was hier de oorzaak van. In latere jaren is gebleken dat de stellen het minste storingen per jaar van al het RhB materieel had en met kilometrages van 2,6 en 2,8 miljoen kilometers zijn het echte afstandvreters gebleken.
De oorspronkelijke stellen hadden in de motorwagen 2 cabines zodat de motorwagen ook als losse unit kon rijden. In de praktijk is hier niet veel van terecht gekomen en daarom zijn de 4 stuurstanden uitgebouwd en hergebruikt in de twee extra stellen die in 1979 op de baan zijn gekomen. Op de plek van de oude stuurstand zijn klapstoeltjes gemaakt waardoor de zitcapaciteit ook wat hoger werd. De ramen aan de achterzijde zijn dichtgemaakt en de frontlichten verwijderd. Alleen het frontlichthuis op het dak is blijven zitten.
In 1979 kwamen de twee extra bestelde stellen op de baan. De uitvoering was ondertussen met een zilveren band op de zijkant, zwarte snor en het nieuwere Rhatische Bahn logo. Nog steeds driedelig werden de kilometers verreden. De verschillen van de twee nieuwere stellen met de oude stellen waren miniem. Alleen een grotere 1e klasse afdeling in de stuurstandwagen (lengte 3 ramen in plaats van 2) en wat technische verbeteringen aan het deurmechanisme en de remmen werden doorgevoerd. Tijdens hun reizen deden de stellen de volgende plaatsen aan: Filisur – Thusis – Chur – Landquart – Schiers – Klosters – Davos. Per werkdag werd zo’n 500 kilometer gereden.
In 1988 werden 4 extra tussenwagens besteld. In plaats van een tete-a-tete opstelling hadden deze wagens een zogenaamde coach opstelling, waarbij de reiziger op het achterhoofd van de rij voor hem kijkt. De capaciteit van de stellen werd op deze manier met 68 comfortabele zitplaatsen uitgebreid. Stel 513 en 514 kregen geen extra tussenwagen. Stel 513 stond op dat moment in de hoofdwerkplaats van Landquart. Het uiterlijk van de stellen is niet veel veranderd. Nog steeds de ronde koplampen met aparte rode sluitlichten, het nieuwe Rhatische Bahn logo en de uitgebreide info over de techniek op de zijkant. Foto’s van deze periode zijn gelukkig eenvoudig te vinden. De onderstaande plaatjes komen allemaal van het internet en zijn door er op te klikken groot te bekijken.
De grootste verandering in 2009 was natuurlijk het standaardiseren van de koplampen. De ronde lampen verdwenen en werden vervangen door de rechthoekige koplampen die al eerder gemonteerd werden op de Ge 4/4 en Ge 6/6 loks. De sluitlichten zijn geintegreerd in de rechthoekige lampen dus die verdwenen.